reklama

poniedziałek, 24 czerwca 2013

Klienci nie kupują z uwagi na niską cenę

Żaden klient(nawet Ty sam) nie kupuje produktu z uwagi na jego niską cenę. O zakupie decyduje wiele czynników a cena jest jednym z nich. Jednak gdyby decydować miała tylko ona to dlaczego nie nosimy ubrań najtańszych, nie jeździmy najtańszymi samochodami i nie smarujemy chleba smalcem?


Gdyby o zakupie decydowała cena wszyscy (i Ty również) kupowaliby produkty najtańsze. Przecież substytut jest tańszy? Ale zapewne niekoniecznie lepszy. Z drugiej strony jeśli nasz wybrany i pożądany produkt znajduje się w naszym mieście w cenie droższej niż w drugim mieście to automatycznie oznacza to, że pojedziesz na zakupy na drugi koniec kraju? Z pewnością nie.

Wypada zadać sobie pytanie(o ile jesteś kierowcą), czy nieznana stacja benzynowa z paliwem tańszym jest lepszym wyborem od stacji markowej z wyższymi cenami? Podobnie rzecz ma się z ubraniami kupowanymi na bazarze, czy z alkoholem. Czy nie zastanowisz się nad wyborem sprzętu RTV czy AGD tylko dlatego, że akurat dany niemarkowy sklep jest najtańszy?


Podobnie jest z reklamą i systemami reklamowymi. Czy jesteś świadomy, jako klient wyboru najtańszego systemu reklamowego na rynku. Lub też kiepskiej treści oferowanej w reklamie TV, lub ogólnie marnej reklamy? Czy uważasz, że to dobry zakup i sprzęt na pewno spełni Twoje oczekiwania i nie trzeba go będzie podpierać o ścianę, aby się nie przewrócił. Proszek nie będzie prać, telewizor nie będzie odbierał określonych kanałów, a telefon będzie się „zawieszał”. To trochę podkopywanie wiarygodności również i do swojej marki. Niektórzy klienci mogą czuć się niekomfortowo zakupując u Ciebie, gdy widzą promocje reklamowe i czuć się oszukani, gdy sprzęt zawiedzie.

Tak naprawdę klient nie kupuje towaru, usługi, czy produktu. Klient zawsze kupuje najniższe ryzyko zakupowe. W tym należy upatrywać między innymi utratę prestiżu ze względu na słaby system reklamowy, zepsute auto, dzięki tankowaniu kiepskiego paliwa, czy nawet utraty zdrowia po spożyciu niepewnego produktu spożywczego. Do tego wszystkiego należy doliczyć stres związany z zakupami oraz ryzyko straty czasu. Według przysłowia: czas to pieniądz możesz stracić i czas i uzyskać status nierzetelnego. O marnotrawstwie już nawet i stracie pieniędzy nie ma co wspominać.

Zwykle przed zakupem dokonujemy wnikliwej analizy. Czasem pytamy znajomych, posiłkujemy się internetem i sprawdzamy inne opinie. To wszystko robimy po to, aby zakupiony produkt nas satysfakcjonował. Bo zadowolony klient zapewne kiedyś wróci, lub też poleci naszą firmę innym osobom. Dlatego klient nie kupuje ceny – kupuje satysfakcję i zadowolenie.



Prześlij komentarz