reklama

piątek, 16 listopada 2012

Formy reklamy zewnętrznej

Reklama zewnętrzna (czyli outdoor lub inaczej OOH – out-of-home) kojarzy się najczęściej z wielkim formatem, z nowoczesnymi nośnikami, potrafi być  nawet kojarzona niestandardowymi rozwiązaniami. Reklama ta zdaniem autorki pracy znajduje zastosowanie jako szerokie spektrum mediów – od aktywnych (mieniące się światła) do pasywnych (plakat). Umieszczana jest najczęściej na ulicy, w środkach komunikacji oraz w miejscach użyteczności publicznej. Outdoor to również przekaz reklamowy, który różni się od innych nośników.

 Reklama zewnętrzna – w przeciwieństwie do reklam zamieszczanych w mediach – nie dąży do przekazania jak największej ilości informacji. Jej celem jest zapewnienie szybkiej identyfikacji produktu. Czasem przekaz – aby zakorzenić się w naszej świadomości – ogranicza się do podania jednego słowa, na przykład nazwy firmy. I to niejednokrotnie wystarcza, aby kojarzyć dany produkt z jego marką. Reklama zewnętrzna, aby była skuteczna, powinna więc zawierać minimum słów i maksimum elementów plastycznych[1].
Outdoor przybiera różne formy: szyldy, plakaty, afisze, billboardy, citylighty (podświetlona tablica na przystankach), diapazony (nieoświetlona tablica reklamowa umocowana w betonowej donicy, umieszczona w miejscu publicznym), mobile (dwustronna tablica reklamowa umieszczona na przyczepie ciągniętej przez taksówkę), wielkoformatowe nośniki reklam, plansze, słupy ogłoszeniowe, a także backlight scrolle (tablice z przewijanymi powierzchniami reklamowymi) oraz info-screeny (nośniki łączące funkcję tradycyjnego outdooru i telewizji)[2].  Reklama zewnętrzna wykorzystuje najczęściej nieszablonowy sposób przekazu, dopasowując się do trybu życia odbiorcy. Konsument więc automatycznie się z nią styka – bardzo często zupełnie nieświadomie. Obecnie informacje reklamowe pojawiają się wszędzie – nawet na paragonie kasy fiskalnej, bilecie do kina  czy bilecie tramwajowym.

[1] Mikosz Joanna, , Formy reklamy zewnętrznej, „Kultura – Media – Teologia”, 2010( 3) nr 3, s. 44-58.
[2] http://www.kmt.uksw.edu.pl/formy-reklamy-zewnetrznej-artykul#ftn141, 22.02.2011
Marek Bachorski-Rudnicki
Prześlij komentarz